Ynnällä on olemassa perinneohjesääntö, joka määrittelee kunnia- ja ansiomerkkien sekä ainejärjestö- ja kunnianauhojen käytön. Perinneohjesäännön mukaan yhdistyksen kokous voi myös nimetä Ynnälle kunniajäseniä sekä myöntää kunniamainintoja.

Nauhat

Ynnällä on kahta erilaista nauhaa, joiden käytöstä perinneohjesääntö määrää.

Miehet kiinnittävät Ynnä ry:n merkin nauhan keskelle vaakasuoraan rinnan kohdalle. Naiset kiinnittävät merkin joko taitellun ruusukkeen keskelle vaakasuoraan tai käytettäessä olan yli kulkevaa käyttötapaa, nauhan keskelle vaakasuoraan rinnan kohdalle.

Ainejärjestönauha

Ainejärjestönauhaa voivat kantaa kaikki Ynnä ry:n jäsenet ja sitä voi joko lainata panttia vastaan tai ostaa itselleen yhdistyksen hallitukselta. Nauhan ostaminen maksaa 10 euroa.

Juhlanauha

Juhlanauhaa saavat kantaa istuvan hallituksen jäsenet hallituskautensa ajan. Pysyvä käyttöoikeus juhlanauhaan on yhdistyksen hallituksen puheenjohtajistolla sekä kunniajäsenillä.

Ynnän merkit

Ynnällä on kunniamerkki sekä ansiomerkki ja ne myöntää yhdistyksen kokous hallituksen esityksestä. Hallitusmerkkiä saavat käyttää entiset ja nykyiset hallituksen jäsenet.

Kunniamerkki

Kunniamerkki on kultainen ja 42mm halkaisijaltaan oleva ovaalin muotoinen Ynnä ry:n tunnus. Kunniamerkkiä saavat kantaa ainoastaan kunniajäsenet ja sitä kannetaan aina juhlanauhassa.

Hallitusmerkki

Hallitusmerkki on kultainen ja 28mm halkaisijaltaan oleva ovaalin muotoinen Ynnä ry:n tunnus. Hallitusmerkkiä saavat kantaa Ynnä ry:n hallituksen nykyiset ja entiset jäsenet ja sitä kannetaan joko juhla- tai ainejärjestönauhassa, riippuen kantavan henkilön oikeudesta kantaa Ynnä ry:n nauhoja.

Ansiomerkki

Ansiomerkki on pronssinen ja 28mm halkaisijaltaan olevan ovaalin muotoinen Ynnä ry:n tunnus. Ansiomerkkiä saavat käyttää ne henkilöt, joille on myönnetty Ynnä ry:n kunniamaininta ja sitä kannetaan joko juhla- tai ainejärjestönauhassa, riippuen kantavan henkilön oikeudesta kantaa Ynnä ry:n nauhoja.

Loistoynnääjä-mitali

Mitali on pyöreä ja halkaisijaltaan 50mm. Mitalin väri on kultainen ja siinä on sininen nauha. Mitaliin on kaiverrettu Ynnä ry:n tunnus ja teksti “Loistoynnääjä”. Loistoynnääjä-mitalia ei käytetä akateemisten kunniamerkkien tavoin, mutta muissa tilanteissa sen käyttö on vapaata.

Kunniakirjat

Opiskelun edistämisen kunniakirja

Opiskelun edistämisen kunniakirja voidaan myöntää Jyväskylän yliopiston entisille ja nykyisille luennoitsijoille, opetusassistenteille tai muille henkilökunnan jäsenille, jotka ovat toiminnallaan ja työpanoksellaan edistäneet opiskelijoiden opintoja poikkeuksellisella tavalla.